česky / english

Mezinárodní soutěž obalového designu

aktuality

19. 6. 2017

Už ve čtvrtek začíná výstava 40 nejlepších obalů na téma Open & Play. Připomeňte si vítězné návrhy, které zabodovaly v konkurenci 744 soutěžících. Výstavu, která bude v Galerii CZECHDESIGN k…

13. 6. 2017

Podívejte se na fotografie ze slavnostního předávání cen v soutěži Young Package, které se odehrálo 26. května 2017.

Fotografie: Jan Hromádko

15. 5. 2017

 

Porota vybrala čtyřicítku nejpovedenějších obalů na téma Open & Play. Prohlédněte si obaly, které mají šanci získat některou z cen. Galerii finalistů naleznete zde.

3. 5. 2017

Do 22. ročníku soutěže se přihlásilo přes sedm set designérů ze všech kontinentů. O tom, který z nich získá nejvyšší ocenění, Model Obaly Prize, se dozvíme 26. května 2017 v 19:00 v klubu DUP 36 v…

Radka Pitrmucová

Časopis Font uveřejnil v čísle 6/2009 rozhovor s Radkou Pitrmucovou, autorkou vizuálního stylu soutěže Mladý obal.

Radka prošla během svého studia několika ateliéry. Začínala v ateliéru Prostorové tvorby prof. Mariana Karla, ale po rocní stáži v ateliéru Grafického designu a vizuální komunikace se rozhodla přestoupit definitivně. Absolvovala stáž na londýnské LCC a na pražské AVU v sochařském ateliéru Jaroslava Róny. Konceptuální myšlení a cit pro prostor využívá i při práci grafičky.

radka

Prošla jsi několika ateliéry s různým zaměřením. Co tě baví na grafickém designu a jak tvé zkušenosti s jinými přístupy ovlivňují tvou tvorbu?

V ateliéru Prostorové tvorby jsem se věnovala instalacím, vždy mě zajímalo konceptuální umění – ostatně všechny ateliéry, kterými jsem prošla, byly zaměřeny více konceptuálně než esteticky. Jsem ráda, že v ateliéru Grafického designu a vizuální komunikace to všechno můžu spojit. Práci s prostorem, estetiku i koncept. Baví mě, že v tomhle oboru muže být taková svoboda, která má ale i estetickou hodnotu a osloví širší publikum než volné umění. Výhodou pro mě je, že při každém svém konkrétním zaměření na určitý obor jsem se zajímala o jeho kontext a historii.

butony_vizitky

butonky a vizitky, které byly vyrobeny podle Radčina návrhu

Absolvovala jsi stáž v Londýne. Zaznamenala jsi nějaké rozdíly mezi výukou tady a tam?

Většina škol v zahraničí nabízí neuvěřitelnou volnost. Jela jsem do Londýna, do ateliéru typografie, potom, co jsem strávila půl roku u pana prof. Vaňka. Byl to pro mě nejdříve šok, protože jsem měla pocit, že jsem zase zpátky ve volném ateliéru, ale nakonec to byl přínos. Práce byla hodně experimentální, ale v mnoha případech tam chyběla kvalita grafického provedení a určitá dotaženost. Většina studentu byla hodně kreativní a měli dobré nápady, ale často to u toho skončilo. Výstupy nebyly moc zdařilé. Na VŠUP je to opačné. Náš ateliér je zaměřen hodně na výsledek a často jsem si zapomínala hrát, což mi znovu v Londýně připomněli. Náš ateliér je také hodně otevřen zakázkám a soutěžím, což mi už teď dává pocit uplatnění.

Radka_nethworks

Návrh na vizuální styl festivalu současné nizozemské kultury Nethworks.cz

Jak probíhala tvoje spolupráce s Mladým obalem?

Práce pro MO je moje první zakázka v takovém rozsahu. Podle mého návrhu vznikl postupně logomanuál, webové stránky, plakát a propagační materiály. Dalším velkým výstupem bude katalog, na kterém začneme pracovat počátkem příštího roku. Základním motivem loga jsou dva tvarově shodné kosočtverce, diagonálně vymezující fiktivní prostor pro dvoujazyčné slovní označení projektu. Oba jazyky shodně s grafickými motivy jsou barevně odlišeny.

plakat

Plakát, jehož grafiku i neobvyklý způsob skládání navrhla Radka

Barevnost je postavena na grafickém kontrastu modré, azurové a černé. Motiv zkosených stěn nabízí další využití ve vizuálním stylu. Jsem moc ráda, že v týmu CZECHDESIGN.CZ jsou mí vrstevníci, kteří zároveň rozumí oboru. Nechávají mi volnou ruku, i když někdy dochází ke kompromisům – které ale nakonec nejsou na škodu. Plakát jsme například předělávali hned několikrát, ostatním se stále zdál málo barevný. Finální verze vznikla při jednom setkání v kavárně, kdy mě napadlo přeložit papír právě tímto způsobem.Soutěž pracuje s obalem a neustálým přehýbáním papíru, provedení plakátu k ní tedy formálně ladí. S jeho skládáním nám laskavě pomohl pan Činčera, který nám poskytl prostor i pomocnou ruku ve svém studiu.

 

Veronika Hubačová