česky / english

Mezinárodní soutěž obalového designu

aktuality

19. 6. 2017

Už ve čtvrtek začíná výstava 40 nejlepších obalů na téma Open & Play. Připomeňte si vítězné návrhy, které zabodovaly v konkurenci 744 soutěžících. Výstavu, která bude v Galerii CZECHDESIGN k…

13. 6. 2017

Podívejte se na fotografie ze slavnostního předávání cen v soutěži Young Package, které se odehrálo 26. května 2017.

Fotografie: Jan Hromádko

15. 5. 2017

 

Porota vybrala čtyřicítku nejpovedenějších obalů na téma Open & Play. Prohlédněte si obaly, které mají šanci získat některou z cen. Galerii finalistů naleznete zde.

3. 5. 2017

Do 22. ročníku soutěže se přihlásilo přes sedm set designérů ze všech kontinentů. O tom, který z nich získá nejvyšší ocenění, Model Obaly Prize, se dozvíme 26. května 2017 v 19:00 v klubu DUP 36 v…

Jan Činčera

Jan Činčera je nejvýraznějším obalovým designérem u nás. Absolvoval Střední průmyslovou školu grafickou, obor Zpracování papíru a obalová technika. Zásadní pro něj bylo setkání s J. H. Kocmanem v roce 1983, který mu ukázal, že papír je nejen průmyslový, ale i poetický materiál. Od roku 1984 do roku 1989 pracoval ve Středisku obalového inženýrství Pražských papíren, po roce 1989 pedagogicky působil na Akademii výtvarných umění jako asistent profesora Miloše Šejna v ateliéru konceptuální tvorby. V té době se zajímal především o autorský papír a knihu. V roce 1994 založil s manželkou Zorou Studio Činčera, které společně provozují dodnes.

cincera

V obalech od Studia Činčera si odvezli upomínkové předměty a dary ze státních návštěv Jan Pavel II., francouzský prezident Jacques Chirac, britská královna Alžběta II. a další osobnosti. Kromě komerčních zakázek se studio stará i o obaly pro výrobky výrazných českých designérů:Jiřího Pelcla, Ronyho Plesla, studia Olgoj Chorchoj, Evy Eisler a mnoha jiných. Studio Činčera je výjimečné tím, že vedle designu obalů také realizuje výrobu navržených produktů. Některé z projektů studia balancují na pomezí designu a volné tvorby.

Mladému obalu je dvacet let. Změnil se za tu dobu přístup k tvorbě obalů? Je design dnešních obalů jiný?

Obal jako takový se vnějškově ani moc nezměnil. Co se výrazně změnilo, je vlastně celé prostředí okolo výroby obalů. Díky ekonomické situaci se výrazně šetří, což znamená, že materiály, se kterými se dnes běžně pracuje, musejí být co nejlevnější, a to samozřejmě ovlivňuje jejich kvalitu. Ale na druhou stranu šly neuvěřitelně dopředu technologie, které se při výrobě obalů používají. Dnes musí mít všechny tiskárny a kartonážky špičkové vybavení, aby přežily. Součástí běžných obalů jsou dnes laky, fólie, ražby, atd. Co dříve byl luxus, je dnes všudypřítomná nutnost.

Porota Young Package 2015, Foto: Anna Kazanova

Objevuje se na trhu například širší výběr papírů?

Nabídka materiálů se musela určitě rozšířit, když vidím kolem sebe všechny ty barvy, struktury… V grafických papírech se dnes daleko víc objevují novinky, ale bohužel se také zase rychle ztrácejí. Takže my, když pracujeme s nějakým papírem a nabízíme ho zákazníkovi a on se dlouho rozmýšlí, nějakou dobu navrhujeme a když za nějakou dobu zavoláme dodavateli a materiál chceme objednat, zjistíme, že se už přestává vyrábět. Ale obecně se dá říct, že materiály šly svou kvalitou dolů, mluvím teď o průmyslových materiálech, kartonech, lepenkách. Dnes se dělá přednost z toho, co byl v minulosti standard. Dřívější standard je dnes „to lepší“ a vedle toho se nabízí víc horších materiálů. Pevnostní vlastnosti papíru se dohánějí chemicky na úkor kvality vlákna.

Nedávno jsem četla článek o luxusních obalech, které zaměstnávají i další smyslové vjemy. Myslíte, že to je cesta budoucnosti? Pracujete s tím někdy?

Je pravda, že některé obaly mohou mít něco navíc, například vůni, která je obsažená v povrchové úpravě. (My jsme naopak řešili požadavek, že jsme museli u obalu odstranit nepříjemný zvuk, který při otevírání vydával). Aleuž dlouho říkám, že jestli jsme na prahu nějaké revoluce v obalovém průmyslu, tak půjde o chytré obalové materiály. Budou se moci nabíjet, ponesou v sobě informace. Například budou měnit barvu podle čerstvosti potravin, nebude se muset pracovat s daty, která nemusí být přesná. Nebo budou běžné obaly, které v sobě budou mít GPS kód nebo různé čipy. Inteligentní materiály a z nich inteligentní obaly, které v sobě ponesou informace běžné pro dnešní počítačový svět, to je, myslím, budoucnost obalů.

Celý rozhovor si můžete přečíst na CZECHDESIGN.CZ.